WIND 2: Dorpsmolen

LOPPERSUM EEN DORPSMOLEN?

LOPEC is al enige tijd geleden begonnen de mogelijkheden van een dorpsmolen te onderzoeken. Een windmolen van ongeveer 60 meter hoog. Best spannend, want niet iedereen zit op een windmolen in de buurt te wachten.

Waarom toch een mogelijke windmolen onderzoeken?

Wind en zon, dat is een mooie combinatie. Veel Lopsters hebben zonnepanelen op het dak, LOPEC heeft twee zonnedaken, participeert in een groot zonnepark bij Delfzijl en hoopt bij te dragen aan een volgend zonnepark. Maar met zon alleen komen we er niet. In de winter schijnt de zon weinig, terwijl de behoefte aan stroom groot is, vooral voor verwarming door warmtepompen. Juist dan levert een windturbine stroom. Daarom is wind zo belangrijk.

Moet dat dan een dorpsmolen zijn?

LOPEC heeft een onderzoek laten uitvoeren hoeveel energie het dorp Loppersum, wij dus met elkaar, verbruiken. Als we een tiende deel van de behoefte zelf willen opwekken, hebben we al 100 kleine molentjes nodig (weet u wel, zo’n EAZ-molens waarvan LOPEC er nu één heeft). Of 2,8 hectare grond voor heel veel zonnepanelen. En dan hebben we het nog maar over een tiende van de energiebehoefte. LOPEC vindt het logisch dat wij zelf zo veel mogelijk opwekken wat wij verbruiken. Zonder afhankelijk te zijn van grote energiemaatschappijen die de winst opstrijken. En dat de winst bij ons blijft. Zoals het dorp Reduzum dat al jaren een dorpsmolen heeft. Naar tevredenheid van iedereen.

Wat heeft LOPEC intussen gedaan?

Best al heel veel. Zoals:

  • Een enquête. Deze is verspreid onder 331 bewoners in en rond Loppersum. 271 reacties kregen we binnen. Een paar resultaten: de meerderheid meent dat fossiele brandstoffen bijdragen aan de klimaatverandering. Er zijn meer mensen voor een dorpsmolen als zij en hun buren ervan profiteren, dan mensen die tegen zijn. Ook vindt een meerderheid dat mensen die de dorpsmolen kunnen zien of zelfs horen, financieel gecompenseerd moeten worden.
  • Een dorpsavond. Zo’n 50 mensen gingen volop de discussie in. Zowel voorstanders als tegenstanders.
  • Een eerste ruimtelijke toets. We hebben gekeken naar technische/wettelijke zaken.
  • Geluid is het belangrijkste criterium. Een vuistregel is voorlopig dat er minimaal 400 meter afstand moet zijn tussen molen en bewoning. Er is een aantal witte vlekken rond Loppersum die aan dat criterium voldoen.
  • Een excursie naar Reduzum. Daar staat een niet heel kleine molen op afstand van 650 meter van het dorp en twee buurtschappen.
  • Een participatieplan. Daarin staat beschreven hoe onze bewoners kunnen meepraten en meedenken. Geen draagvlak, geen dorpsmolen.
  • Gesprekken met de provincie.In de context van de nieuwe provinciale omgevingsvisie en het coalitieakkoord. Dat deden en doen we niet alleen, maar samen met andere coöperaties en de Groninger Energiekoepel (GrEK)

Politieke verhoudingen

De wind stond en staat nog steeds verkeerd voor dorpsmolens. Het vorige provinciale college had de deur voor solitaire windmolens al aardig dichtgedaan. Het huidige provinciale bewind ziet het al helemaal niet zitten. Maar tegelijkertijd roept hetzelfde provinciale bestuur dat initiatieven onderaf heel erg belangrijk zijn. Het gemeentebestuur van Eemsdelta heeft burgerinitiatieven nog veel hoger in het vaandel staan. Dorpsmolens kunnen in principe niet, maar met de gemeente lijkt gesprek hierover mogelijk. Daarom blijven de energiecoöperaties in de provincie en die in de gemeente op de trom slaan.

Belangrijker nog is de nieuwe Energiewet die door de Tweede Kamer is aangenomen. Die maakt het onder andere mogelijk dat bewoners energie kunnen delen. Zonder tussenkomst van energiebedrijven. Local4local, heet dat. Een dorpsmolen past daar heel goed bij.

Draagvlak

We wachten nu eerst de ontwikkelingen bij de provincie af. Vanwege de nieuwe Energiewet zal er meer vraag ontstaan naar dorpsmolens. Hoe lang houden ze dat nog tegen? Zodra er enige ruimte lijkt te komen voor gesprek, wil LOPEC zich inspannen om samen met het dorp en de omgeving te onderzoeken of een dorpsmolen haalbaar is. Ook willen we verder onderzoeken waar deze dan het beste geplaatst zou kunnen worden.

Binnen het LOPEC-bestuur leeft de dorpsmolen nog volop. Maar steeds hebben we gezegd en blijven we zeggen: geen draagvlak? Geen molen.

voetafdruk van een windmolen 14 januari 2022

verslag dorpsbijeenkomst 12 oktober 2021

verslag excursie dorpsmolen Reduzum 25 september 2021

discussiestuk voor Riepster Nijs april 2021

folder resultaten enquête 6 oktober 2020

windmolens grootte in verhouding

Op dinsdag 21 september 2022 heeft voorzitter Tjitse Mollema ingesproken bij de vergadering van de Statencommissie over het Koersdocument nieuwe provinciale omgevingsvisie. Hier staat de brief die naar de statenleden is verzonden en hier staat de tekst die Tjitse heeft voorgelezen. In een later stadium (maart 2023) zijn stukken met vergelijkbare inhoud naar (nieuwe) statenfracties gestuurd, o.a. door GrEK.